Bästa låtarna – 2016

Ja. Denna blogg har ju legat lite i något av en dvala. Detta eftersom det nu finns en tidning att skriva i. Flamman. Mitt liv under 2016 har under året bara blivit bättre. Avslutade 2015 med en rejäl bilolycka då jag och Anna krockade med en älg. Avslutar 2016 på en strand i Thailand. Man vet att man har det bra då. Men nåväl.

Etzler har i vanlig ordning samlat ihop en brokig skara folk som ska göra årsbästalistor. Jag tar naturligtvis tillfället i akt och deltar. Även mina tio bästa är en brokig skara. Består framförallt av låtar jag lyssnat extremt mycket på under året. Jag har tillexempel inte hunnit lyssna på Frida Hyvönen så mycket som jag ville.

Här kommer de, utan inbördes ordning.

1. Tvättstugan – Mohammed Ali
Duon släppt sitt efterlängtade album Tills nästa gång under året. Många vältaliga klasskamps-tunes. Min bästa låt på albumet blir Tvättstugan pga. sex, bra beat och minnen.

2. Aldrig igen (må sådär) – Cherrie
Trots att Cherrie är lite av en besvikelse att se live, så är skivan (Sherihan) så extremt välproducerad och tight. Äntligen en tjej som plockar upp lite goa influenser från Ashanti, Brandy och Aaliyah, fast på svenska.

3. Yeah tight – Mwuana
Partylåten nummer ett i år. Följer upp förra årets succéer.

4. One dance – Drake
🤡😍 älskar Drakes clownerier och den här slingan.

5. Hoppas det ska gå bra för de yngre också – Håkan Hellström 
Typiskt att den låt som jag älskar mest på Håkans nya album är den där han själv inte sjunger. (Dock kom de näst bästa in på extended versionen av årsbästalistan.) Klasskamp, hamnarbetare, dryga stockholmare och historieskrivning som förstärker Göteborgs klasskänsla. Bäst. (Skrev f.ö. en recension av hela skivan här.)

6. Real thing – Jonathan Johansson
Dance!

7. This girl – Kungs
DANSA!

8. Liberate – Molly Pettersson Hammar
Årets bästa schlager, eftersom Himmel för två med Anna Book diskades. Nej men, Molly har varit en favorit sen hon var med i Idol. Låter är en jävla fuck you-sång. Dom gillar man ju. Plus, hon har en jävla pipa va.

9. True belivers – Laakso
Skivan Greatful dead är livets skiva. Så jävla många bra låtar och allt låter som när jag var tonåring. Älsk.

10. Re:Längesen – Peter LeMarc
Min barndoms soundtrack och min evige följeslagare har släppt nytt. Ett mycket starkt album. Detta är en av de bästa låtarna.

2016 – Annas bästa

2016 – Annas bästa (extended version)

Om man önskar äldre listor så finner man  2015, 2014, 2013, 2012, 2011 och 2010 års listor genom att klicka på årtalet.

Lämna en kommentar