BÄSTA LÅTARNA 2014

Här kommer en liten musikalisk summering av det alldeles speciella super-skitåret 2014. Musikaliskt har det varit ett ganska bra år. Mycket oväntat, en del väntat och framförallt så har musiken tjänat som en överlevnadsmekanism. Spotify har i år erbjudit sig att samla ihop musikåret 2014 åt oss med en tjänst de kallar My year in musicDet säger en hel del om mig när min mest spelade playlist är POWERBALLADER FÖR VALVINST. Nedan kan man se de mest spelade låtarna och artisterna. De skiljer sig en del kan man säga och det får jag inte riktigt ihop. Men det är säkert någon formel som får fram det med tanke på mina dryga 48 000 minuter spenderade på den där musiktjänsten. Om man ska sammanfatta mitt musikår 2014 så kan man väl säga att det varit välfyllt av Håkan Hellström, kvinnliga svenska rappare och klassiska gubbar.

spotifyåret
Men så till traditionen. Aron E har som vanligt frågat efter listor med årets bästa låtar. Jag har gjort fyra tidigare. Lyssna på 2010, 2011, 2012 och 2013 genom att klicka på årtalen. Men nu följer alltså de bästa låtarna från 2014. Håll till godo. Hela listan hittar du här. Att begränsa antalet till tio är ju skitsvårt, därför finns det en extended version också. Den hittar du här.

1. Svär på min mamma – Silvana Imam
Har under året haft sitt stora genombrott. Helt fantastiskt tajt och säkert. Kan inte sluta lyssna. Dessutom har flatorna fått en ikon till att se upp till. Bara det är värt en plats på listan.



2. Scarred for life – Sabina Ddumba
En nytänd stjärna under 2014. Otrolig röst, otrolig låt. Passar bra som ful-gråt-låt under årets mörkaste månader. I klippet nedan, från Nyhetsmorgon, skymtar världsklass.



3. Pistols at dawn – Seinabo Sey
En högstämd låt som passar bra i detta deppiga politiska klimat, en seg morgon eller för att bli modig till. Seinabo Sey är ute i världen och spelar och jag tror att hon kommer bli en stor stjärna även utanför Svea.



4. Forrest Gump & Jenny – Mohammed Ali feat. Stor, Seinabo Sey, Z.Woods
Den finaste kärlekslåten som gjorts i detta årtionde och den bästa EP:n som släppts i år. ÄLSKAR detta. Punkt.



5. Där regnbågen tar slut (BABA remix) –  Daniel Adams-Ray, Lilla Namo, Petter, JaQe
Denna remix (och några till) av Adams-Rays låt och Redlines bossiga remix av Linda Piras Knäpper mina fingrar släpptes i början av året. Det är verkligen en kraftmätning mellan labels. Som man kan se ovan är Pira-låten min mest spelade. Men denna vinner platsen på topp-10-listan på grund av Lilla Namo. Hon är helt enkelt bäst. Se videon och buga för drottningen.



6. Jorden var rund – Christopher Sander
Sångaren i ett av mina absoluta favoritband i Sverige [ingenting] har släppt en ny soloplatta. Detta är titelspåret och är välavvägt, harmoniskt och mycket mycket bra. Låten har dessutom ett bra kollektivistiskt budskap som jag gillar.



7. Inga e som vi e – Little Jinder & Melo 
Det är detta som brukar kallas att vara på rosa moln. Väldigt modernt och fint. Little Jinder har precis släppt ett nytt album och det verkar ge henne genombrottet. När Max Peezay släppte sin überbra skiva F.A.S 3 så var Little Jinder med på skivans bästa spår, Inget nytt. Nu låter det väldigt annorlunda men fortfarande grymt bra. Varning för hångel i videon.



8. The world is far away – Weeping Willows
Weeping Willows har under året släppt en skiva där de är tillbaka i det sound som gjorde att jag en gång i världen började lyssna på dem. Deppigt, vemodigt och tidlöst. Att de dessutom har gjort en helt fantastisk julskiva under året är imponerande.



9. Calm after the Storm – The Common Linnets
För den som känner mig är mitt stora intresse i Eurovision inte någon hemlighet. Den låt från årets eurovision som jag lyssnat mest på är naturligtvis Rise like a Phoenix (som finns med på topp-30-listan). Den är svulstig, banbrytande och urbra. Men nu till låten som finns med på min lista. Calm after the storm var Nederländernas bidrag och låten har växt och växt. Stämsången, den klychiga texten, allt.



10. Du är snart där – Håkan Hellström (Live på Ullevi, juni 2014)
Jag tycker inte musikåret 2014 har varit svagt, men det har heller inte varit über-starkt. För mig så finns det en artist som burit mitt musikår på sina axlar: Håkan. Konserten på Ullevi, skivsläppet i april 2013 som var så otroligt bra. Ullevi-konserten som nu innehar nordiskt publikrekord gå inte att återberätta. Den 15 och 16 december kunde man återuppleva lite av konserten, och i samma veva släpptes live-skivan. Den är fantastisk. Spåret som hamnar på min topp-lista är den nästsista låten på konserten. Budskap, svulst och känsla och lyssnar man noggrant hör man fyrverkerierna som bränns av. Lyssna och njut. Nedan finns ett YouTube-klipp från ungefär där jag och Sanna satt under konserten. Får gåshud varje gång.



Detta är en väl avvägd 10-i-topp-lista, men naturligtvis kan man lyssna på min topp-30-lista också. Den finns här. Gott nytt musik-år!

Jag tror, när vi går genom tiden, att allt det bästa inte hänt än.

Kommentera

