UBÅTAR

Jag har en utbildning som kvalificerar mig till att arbeta som historielärare. När jag 2009 skulle skriva en C-uppsats i historia så landade mitt intresse på Sveriges påstådda ubåtskränkningar i allmänhet och Carl Bildts roll i denna debatt i synnerhet. Så för den som vill få den historiska bakgrunden till tidigare ubåtskränkningar, samt läsa om i vilken säkerhetspolitisk kontext debatten gick då, kan med fördel läsa min C-uppsats. Ladda ner ”Om att aldrig vända kappan efter vinden” här. Inledningen från nämnda uppsats kan läsas nedan:

I Aktuellts 21-sändning, måndagen den 20 april 2009, ska programledaren Lennart Persson påannonsera en intervju med Carl Bildt med anledning av Mathias Mossbergs bok I mörka vatten som precis släppts. Lennart Persson säger: ”Utrikesminister Carl Bildt, han har ju fått personifiera kritiken mot Sovjetunionen som ansvarig för ubåtskränkningarna mot Sverige på 80-talet […]”. Här ramar Lennart Persson in den bild av Bildt som tonar fram i min undersökning och det som gör undersökningen intressant.Ubåtsfrågan har hängt kvar i svensk politisk debatt i över tjugofem år, och är nu alltså återigen aktuell.

Anledningarna till detta är många, den viktigaste är kanske den att ubåtsincidenterna i början av 1980-talet är det närmaste en krigssituation vi har varit i Sverige under modern tid. Samtidigt som ubåtsfrågan fick en plats på den politiska arenan fanns det i Sveriges riksdag, för första gången på mycket länge, oenighet om hur säkerhets- och utrikespolitiken ska se ut. Mycket av detta kan härledas till den utrikespolitiska situationen i stort. Kalla kriget rasade på nytt mellan de två superstaterna Sovjetunionen och USA. Mitt emellan deras frontlinjer låg Sverige. Carl Bildt, idag en av våra mest erkända politiker internationellt, blev känd som politiker för allmänheten i och med dessa händelser. Därför är de ställningstaganden han gjort i frågan om ubåtskränkningarna intressant att studera.

Bildt får senare i Aktuellt-inslaget kommentera Mathias Mossbergs huvudtes; att det egentligen var ubåtar från väst som kränkte svenska vatten under 1980-talet och inte båtar från Warszawapakten som Bildt har hävdat och fortfarande gör. Carl Bildts kommentar var talande: ”[…]men jag har ingen aning om vad han [Mossberg, min anm.] ägnar sig åt. Det där är någon privatverksamhet som är något gammalt sossegroll som jag inte känner till. […] ”. När Carl Bildt får frågan om han har samma uppfattning som 1993 när han träffade Jeltsin och återigen anklagade f.d. Sovjetunionen för ubåtskränkningarna svarar han: ”Samma uppfattning som har redovisats, det har ju gjorts tre stora utredningar om detta och dom har i grunden kommit fram till exakt samma resultat. Sen finns det konspirationsteoretiker som vill tro att det här var NATO och USA och officerare och sånt där. Dom har grävt i ett kvarts sekel och inte funnit något stöd för den tesen.” Det är inte sanningshalten i Bildts uttalande i Aktuellt som är föremål för min undersökning, utan Bildts resa fram till denna kraftiga markering.

_____

Uppdatering 141021:
Jag har skrivit en ledare om Ubåtsjakten i veckans nummer av Flamman. Läs gärna.

Kommentera

