Bomb Girls

bombgirls1TV-serier är numera en naturlig del i vardagen för människor i min ålder. Det är spännande hur TV-mediet har förändrats väldigt fort. För några veckor sedan så blev jag av med mina gratis-kanaler i mitt hyreshus. Många har sagt till mig att skaffa TiVo, men än så länge har jag inte sett behovet. Jag har Netflix, HBO Nordic och Viaplay. Det är nästintill allt man behöver.

Min arbetskamrat Sanna tipsade i förra veckan om serien Bomb Girls.Nu har jag blivit så kär i den, i kläderna, tiden och karaktärerna att jag känner att jag måste skriva om den, och försöka att göra det utan att spoila. Det har bara gjorts två säsonger sedan första avsnittet kom ut 2012. I mars i år kom TV-filmen Bomb Girls – Facing the enemy.

Bomb Girls har allt. Den utspelar sig i Kanada (!) under andra världskriget. Huvudrollsinnehavarna jobbar på en bombfabrik. Kläderna är, som de var på 40-talet, stiliga. Det finns lesbisk dramatik, a poor little rich girl som får vara god, en rik ond familj och arbetare som i kristid gör vad de kan för att överleva.

Något som jag märkt är viktigt för att jag ska gilla en serie är att det finns karaktärer som man kan tycka om/identifiera sig med/känna igen. Bomb Girls har många. Dessutom många intressanta moraliska dilemman som verkligen är tagna ur sin tids kontext men som ändå uppfattas som relevanta även idag. Frågan om kvinnors inträde på arbetsmarknaden avhandlas och ifrågasätts under hela serien. I och med att Kanada tillhörde de allierade under andra världskriget, så åkte männen som tidigare utgjort merparten av avlönad arbetskraft ut i krig. Kvar blir kvinnorna. Valet av skådeplats, en bombfabrik, är också väldigt intressant. Kvinnorna blir indragna i ett slags propagandakrig och i statens arbete för att få fler att gå med i armen och få fler kvinnor att jobba för krigsindustrin.

Serien finns tillgänglig på amerikanska Netflix. Här kan du läsa hur du får tillgång till det amerikanska utbudet.


Läs också:
Allt som Huffington Post Canada skrivit om Bomb Girls
The Bomb Girls Beacon – en podcast om serien gjord av hängivna fans

Kommentera

