<3 Ung Vänster

Under påskhelgen befinner jag mig på Ung Vänsters riksting i Herräng. Jag är här främst i min egenskap av ett evigt fan av denna rörelse (och som kongressvald valberedare). Min arbetsuppgift under helgen är att sitta mötessekreterare. En grannlaga uppgift när det ska fattas beslut om hundratals motioner. De handlingar som ska tas upp under helgen kan den som är nyfiken läsa här.

Stefan Lindborg, förbundsordförande Ung Vänster, håller inledningstal.

Stefan Lindborg, förbundsordförande Ung Vänster, håller inledningstal.

Ung Vänster är förbundet som lärt mig det mesta jag kan om organisering och kamp. Att komma hit är nästan alltid som att komma hem. Här finns människorna som bygger sina politiska ställningstaganden på samma grund som jag och som man därför inte behöver förklara olika saker som till exempel könsmaktsordningen för. Här finns kamrater som jag upplevt några av de största ögonblicken i mitt politiska liv med och som jag delat sorg och vrede med. Här finns debatterna som har en intellektuell spänst och som förs av retoriska genier. Av dessa anledningar och säkert 1000 till älskar jag det här förbundet.

Läs Stefan Lindborgs inledningstal
Läs artikel om Ung Vänsters valarbete i veckans nummer av Flamman

Kommentera

