Borgerlighetens partiledare 2015 – Del 3

c_logga2Jag och Annie Johansson, numera Lööf, gick i samma klass på gymnasiet. Redan då visste vi att vi kom från olika ställen politiskt. Men att tidningar, debattörer och politiska motståndare är så hårda mot hennes person nu, det tycker jag är fel och orättvist.

Jag har också gått hårt åt Centerpartiets strategi, politik och kanske till och med gottat mig i att det just nu inte går så bra. Men att det går dåligt för Annie Lööf är inte kul, för det är ett symtom på att vi har en könsmaktsordning i det här samhället. En 30-årig kille som hade tagit för sig, inte skämts för att vilja komma åt makten och tagit den – hade inte behandlats som Annie Lööf nu gör.

Med det sagt – Annie Lööf kommer inte vara kvar som partiledare efter valet 2014 om inte det sker ett under med väljarstödet, typ i går. Så frågan är: vem ska ta över?

Som jag skrev igår så tror jag att den enda frågan som en kan ställa sig är NÄR Anna-Karin Hatt tar över som ordförande för Centerpartiet. I går var jag på inspelningen av Flumskolan under ledning av Johannes Klenell. I detta avsnitt pratade Jonatan Unge, Nanna Johansson och Karin Pettersson om Maud Olofssons bok Jag är den jag är. Jag har tyvärr inte läst den själv. Men eftersom jag utgår ifrån att allt som sägs i Flumskolan är sant, så var Anna-Karin Hatt den som var den riktiga kronprinsessan som skulle ta över efter Maud Olofsson.

Anna-Karin Hatt, född 1972 i Gryteryd, Småland. Nuvarande IT- och energiminister och mellan 2006 och 2010 var hon statssekreterare i Centerpartiets samordningskansli vid statsrådsberedningen. Ställde initialt upp som ordförandekandidat efter Maud Olofsson hade annonserat sin avgång, precis som Anders W Jonsson. Tillhör den ”traditionella” socialliberala falangen inom partiet.

Anders W Jonsson, född 1966 i Sveg. Nuvarande gruppledare för Centerpartiet i riksdagen. Med i ordförandestriden efter Maud Olofsson. Barnläkare med en gård utanför Gävle. Glad, fryntlig, heterosexuell och en traditionell klassisk partiledartyp från 1990-talet. Det är tryggt men det är inte modernt.

Bubblare: Fredrick Federley, en riktig högoddsare. Men sättet som han idag (!) positionerar sig mot både Maud Olofsson och Annie Lööf får en att börja fundera på om han försöker spinna sig till en plats. Dock står han inte på någon riksdagslista utan på EU-listan och kommunfullmäktige i min egen hemkommun Botkyrka.

Tidigare i denna serie:
Borgerlighetens partiledare 2015 – Del 1
om Moderaterna
Borgerlighetens partiledare 2015 – Del 2 om Folkpartiet

5 kommentarer

  1. […] – Del 1 om Moderaterna ☞ Borgerlighetens partiledare 2015 – Del 2 om Folkpartiet ☞ Borgerlighetens partiledare 2015 – Del 3 om […]

  2. […] De tre mest lästa inläggen under mars var Ett hot som även statsministern borde ta på allvar, ”Jag är fan en panter” och Borgerlighetens partiledare – Del 3. […]

  3. arskon · · Svara

    Får jag säga emot? Förutsatt att c klarar sig kvar i riksdagen, vilket jag definitivt tror, tror jag att Lööf blir kvar som partiledare.

    Jag skulle vilja jämföra hennes situation med en annan partiledares, nämligen Lars Ohlys. Han valdes liksom Lööf trots att få utanför partiet var imponerade. Sedan gjorde v en tydlig valförlust 2006 som till rätt stor del kunde kopplas till Ohly personligen. Men Ohly hade, liksom Lööf, valts med ett oerhört starkt stöd från partimedlemmarna – röstsiffrorna mot Alice Åström 2004 var absurt stora. Dels krävs det naturligtvis mycket för att stödet för en så populär ledare ska vittra bort, dels är ju partiet i hög grad medansvarig för ledarens misslyckande när man valt vederbörande med öppet ansikte och full kunskap om vederbörandes brister. Jämför med en situation där en knapp majoritet har trumfat igenom sin man eller kvinna – då är det lätt för de veliga i mitten att byta sida och satsa på den andra hästen efter en förlust.

    Lööf kan dessutom (liksom i viss mån Ohly) luta sig mot svårigheten att profilera partiet som ett litet parti i en regering som helt domineras av moderaterna. Hon kommer nog att få chansen att revanschera sig fram emot valet 2018. ny förlust där – ja, då är hennes dagar, liksom Ohlys 2011, räknade.

  4. kle de · · Svara

    Nu är blev ju i och för sig Juholt stenhårt kritiserad som person. Annie bör kritiseras eftersom partiets siffror sjunkit så starkt. Man kan inte alltid säga att det har med kön och göra, är fullständigt övertygad om att Hatt inte hade fått samma kritik.

  5. kle de · · Svara

    Sen så tror jag att partiledaren skall på något sätt representera väljaren för sitt parti. I fallet mp har de många unga väljare och stora visioner, då är det ganska uppenbart att en ung partiledare kan fungera bra. Centern har troligtvis diametralt motsatt väljarkår och bör ha en mer grundad och trygg partiledare som Hatt eller Eskil. Valet av Annie var fel från början och tror jag var en flört till de mer nyliberala väljarna inom centern som i sin tur är en mycket liten grupp och utgör en betydligt större antal c-politiker än vad det gör väljare.

Kommentera

