#ledarskriv

ledarskriv_dagensarena

Jag bjöd redaktionen på bubbel för att tacka för allt de lärt mig. De blev glada!

Idag avslutar jag min första praktikperiod inom ramen för det som på internetz kallas för #ledarskriv. Av Karin Pettersson, initiativtagare och politisk chefredaktör på Aftonbladet, kallas det för en utbildning för progressiva ledarskribenter. Utbildningen är upplagd på det viset att vi har träffats vid två helgtillfällen, med fullmatat program och mycket diskussioner om det politiska läget och mycket praktisk kunskap om skrivande. Den andra delen i utbildning består av praktik på två veckor på två olika ställen.

Jag har haft mina första praktikveckor på webbtidningen Dagens Arena. Det är en webbaserad nättidning som finns under Arenagruppens paraply. Dagens Arena är en liten, men jävligt duktig, redaktion och det finns alltid något att göra. Webbmediet är såklart snabbt och väldigt lärorikt. Dagens Arena försöker också göra mer grävande journalistik. Det var till exempel Dagens Arena som avslöjade att 4 av 10 friskolor inte sparar elevernas slutbetyg, att Skogsstyrelsen fakturerade miljontals kronor för tomma FAS3-platser och många andra knäck. Vill man att Dagens Arena ska kunna fortsätta med det, så är det bra om man hjälper till.

För mig har det inte varit en självklarhet att jag kan skriva. En av anledningarna till att jag deltar i #blogg100 är att jag vill utmana mig själv till att bli bättre på skrivandet, inte förknippa det med panik och förstå att det går. Jag har under min praktik fått göra alltifrån intervjuer och nyhetstext till att skriva ledare, det har lärt mig mycket och jag är otroligt tacksam för allt som Yonna, Fredrik, Maria, Jonna och Eric har lärt mig. Er arbetsplats är en bra en och om ni ropar kommer jag tillbaka ANYTIME!

Nedan följer en liten sammanställning av grejer som jag fått göra under praktiken.

Ledare:
Låt den rätte komma in (28/2)
Dags för ett nytt kunskapslyft (10/3)

Opinionstext:
Alliansen väljer män i bil (24/2)
Låt stå! Kunskap är viktigast (25/2)
Skratta hela vägen till banken (28/2)
Kunskapsnationen Sverige is no more (3/3)
Välfärdens kroppar behöver skattehöjningar (4/3)
Lägg pusslet när valet är över (6/3)

Tipsblogg:
Orten i fokus (25/2)
Lyssna på Vreden i Radio Skanstull (5/3)

Nyhetstext:
”Lagen läcker som ett såll” om regeringens förslag till ny lagstiftning för partibidrag (27/2)
Rektorerna har tröttnat: 55 % av rektorerna vill lämna yrket (28/2)
”Funktionsnedsatta behöver också klippa håret ibland” (3/3)
”Samverkan är enormt mycket viktigt i biståndspolitiken” (5/3)
Gräsrötterna kritiserar Björklunds nej till S (7/3)

Kommentera

