Jag är ett kroppstroll

kroppAtt mänskliggöra de kroppar vår välfärd byggs av är något bra. Det är ett sätt att synliggöra att kropparna inte bara är kroppar, det är människor som äger kroppen. De slits, de gör ont och de försvagas olika mycket beroende på vilka arbetsvillkor de jobbar under. Det får konsekvenser för den kroppen. Och i förlängningen för välfärdsbygget i stort.

Igår skrev jag en text med ordet kropp i titeln, nämligen Välfärdens kroppar behöver skattehöjningar. Jag är inte ensam om att använda begreppet kropp i opinionstexter. Torun Carrfors, skribent och sjuksköterska och Agneta Berge, utredare på LO, använder kroppar som en beskrivande bild för att synliggöra människorna, individerna om man så vill, som arbetar i välfärden och vilka politiska förslag som borde läggas för att gynna dem.

Av någon anledning kom jag över denna diskussion på Twitter. Diskussionen talar mycket för sig själv. Här kommer några gobitar.

Jag ställde nyfiket en fråga…

Jag tycker detta är en intressant inblick i högerns människosyn. Jag kanske drar stora växlar på det här och lägger ord i munnen på mina motdebattörer, men skulle man inte kunna kalla den för instrumentell? (Om högerns instrumentella människosyn skriver för övrigt Daniel Mathisen väldigt bra om på Dagens Arena idag.) En människosyn som bygger på kroppens autonomi från känslor, smärtor och minnen och som bara ska ses som ett verktyg i ett produktionsled, oavsett om det är välfärdstjänster eller muttrar som produceras. Jag tror inte på den.

Om det är något vi vill göra med att använda begreppet kropp och kroppar, så är det väl att humanisera, mänskliggöra kroppen. Synliggöra att kroppen och människan hör ihop. Våra ryggar gör ont oavsett om vi vill det eller ej, men de är fortfarande en del av oss.

För mig känns det bra att bli kallad för kroppstroll. Det bevisar att vi tillsammans förflyttar ramarna för på vilken grund och för vem det politiska samtalet ska hållas.

Troll troll!

Kommentera

