BÄSTA LÅTARNA 2013

Nu infinner sig den tiden på året då en kan göra listor och sammanfatta olika delar av året vi snart kommer att ha genomlevt. Som vanligt (!) så uppmanar Aron E till en sammanställning av de 10 bästa låtarna från 2013. Jag brukar för min del skriva en liten bit om varje och varför låten platsar. Sverige har definitivt levererat i år. En stor majoritet är svenskproducerat och en stor del är hiphop. Ja, avgör själva. Detta är min topp 10.  Låtarna är uppställda utan inbördes ordning. Håll till godo! Här och i sidomenyn finns spotify-listan.

1. Mackbeats – Barriärer (med Newkid, Linda Pira, Stor, Moms & Henok Achido)
Detta är den bästa låten, från en av årets bästa plattor, Centrum. Mackbeats smeker och dödar hörselsgångarna samtidigt. Stor, i min mening Sveriges största rappare som själv har gjort ett bejublat album detta år, lägger en tung vers. Samma gör Moms från Mohammed Ali och Henok Achido som har det kaxigaste skrattet, lätet, smilet.

2. Seinabo Sey – Younger
Denna fantastiska röst kan jag drömma om på nätterna. Seinabo Sey kom till mina öron när hon sjöng på remixen av Stors Pappas låt. Seinabo Sey sjunger med en sån innerlighet och när hon gör en låt som Younger (som redan gett upphov till flera dance-mixar) så förstår jag att det är dags att göra något åt det här livet. 2014 ska bli det bästa året hittills. Det finns ännu inte en video till låten, dock har dansaren Kimilla Halid gjort en egen väldigt vacker koreografi som idag får tjänstgöra.

3. Don’t Wait – Mapei
Ännu en svensk hiphop-artist gömmer sig bakom artistnamnet Mapei, nämligen Jacqueline Cummings. Har släppt singlar för några år sedan och turnerat med Timbuktu & Damn. Låten är en känslomässig käftsmäll och bör spelas ofta.

4. Drunk in love – Beyoncé
SOM EN BOMB. Jag vaknade en morgon och helt plötsligt hade Queen B släppt en hel platta med tillhörande videor. Detta berättar hon via INSTAGRAM! Hon befäster sin topposition genom att förnya och förändra förutsättningarna för hur vi konsumerar musik, hur den görs och på vilket sätt den distribueras. En av mina finaste minnen från 2013 är Beyoncés konsert i Globen. Magiskt. Vill man se hur det togs emot och en diskussion om Beyoncés feminism med en engagerad panel, titta här.

5. Bäng Bäng – Linda Pira
Drottning Pira är här för att stanna. Redline Records är inte bara grannar med mig, de är också Sveriges viktigaste röst i musikvärlden. Linda Pira, som under året haft sin egen webisode-serie på SVT Play, är en viktig röst, förebild och inspirationskälla för så väl vuxna som ungdomar. Bang Bang / Bäng Bäng släpptes i våras och har gått het hemma hos mig hela året. När hon under Röd November släppte sin nya EP, Matriarken, befäste hon sin återigen sin position som en av de största.

6. Talk Dirty – Jason Derulo feat. 2 Chainz
Jag kan inte stå still, kan ha den på hjärnan i flera timmar, jag har haft mina bästa träningspass, bästa fester och mest lyckade morgonrutiner till denna låt. Därför passar den på topp 10. Kvinnosyn och sånt, behöver inte kommenteras. It’s horrible.

 

7. På riktigt – Adam Kanyama
Adam Kanyama var med på min lista även förra året, men den fet-feta låten The golden childNu gör Kanyama detta på svenska. Han är snabb, beatsen är som en mördande huvudvärk och gladfylla på samma gång. Videon har klipp från Alby är inte till salu-demon och inleds med helikopterbilder över Norra Botkyrka. Jag är såld.

8. Alla fel på samma gång – Lilla Namo (med Linnea Henriksson & JaQe)
Lilla Namo, KTH-studenten som borde ha ett större inflytande i debatten om bostadspolitiken och som rappar utifrån teorier om centrum och periferi utan att få det att låta konstigt. En alternativ röst med hård attityd och en vilja och kunskap om att olikheten, även inom hiphopen, berikar. På albumet Tuggare utan gränser är ALLA låtar jättebra, men denna är bäst. Den finns dock inte som video, så därför får ni se en gammal från 2o10, när Namo rappoar i tunnelbanan.

 

9. Purple yellow red and blue (Passion Pit Remix) – Portugal. The Man
Dansa till denna.

10. Du söker bråk, jag kräver dans – Linnea Henriksson
Linnea Henriksson är så häftig, ball, vanlig och folklig. Allt på samma gång. Hon har skrivit en av mina absoluta feministlåtar som var med på förra årets lista och nu gör hon det igen. Genom att ändra lite sound så låter hon rätt likt det gamla bandet Vanity 6. Lyssna till Nasty Girl och känn likheterna. I min bok är det genious att inspireras av det.

Detta var mina 10 bästa låtar. Givetvis finns det fler och de som blev bortplockade i urgallringen kan du lyssna på här. Här kan man lyssna på listorna från 2010, 2011 och 2012.

Kommentera

