Jag är med podcast!

Webblogga_VREDEN2012 var rätt skoj. Det började egentligen med att jag hade den här bloggen. Ett ställe där jag kunde skriva lite fritt om politik utan att egentligen vara någon annan avsändare än mig själv. Det är en viss frihet i det. Jag började i vilket fall som helst tänka på hur man skulle kunna ha den friheten utan att behöva skriva (då jag upplever att det inte är min bästa gren). Jag har organisations-skills som heter duga och de började naturligtvis göra sig påminda i min hjärna när jag fick upp ögonen för fenomenet podcast. Helt enkelt ett litet radioprogram, som man gör själv, spelar in och lägger upp på internet. Jag började lägga ut lite trådar till folk jag litar på, med ett ungefärligt koncept. En av mina bästa vänner, Ida Bergström, kläckte namnet och sen fanns den helt plöstligt. Men att göra detta själv, utan någon att bolla med, panika med och peppa med, kändes inte helt rätt. Jag tog en lunch med Clara Lindblom och sen fanns helt plötsligt en riktig verklig tanke om att det skulle gå. Clara kopplade på Annahita Yazdi och ett, tu, tre så fanns Föreningen Vreden. Vi hade årsmöte, valde revisorer (naturligtvis) och fick en kontakt på ABF (det är så vi gör det här i arbetarrörelsen).

Poängen med Vreden är att föra en politisk debatt på sättet som vi vill föra debatten. Det är så mycket skit i den politiska debatten idag och därför så vill vi verkligen skapa ett eget rum där det är vi som sätter ramarna. Vi vill lyfta fram folk från vänstern som vi gillar. Under veckan kommer det komma upp ett litet manifest om vad vi vill med Vreden. Läs det.

I går var det #vredenmåndag och det första avsnittet av podcasten Vreden hade premiär. Detta första avsnittet är en intervju med Rebecca, Fiona och Tommie X. De är vänster, modiga och feminister av rang. Vänstern måste bli bättre på att lyfta fram dessa personer. Därför drar Vreden sitt strå till stacken. Det kommer komma fler avsnitt i den stilen. Men Avsnitt #2 kommer vara ett annorlunda avsnitt där vi intervjuar Ida Gabrielsson och Jenny Lindahl Persson om hur det var förr och hur det är nu. Brett, som ni hör. Avsnitt #3 är ett avsnitt där vi pratar med Feline Flodin (@Felizarine på Twitter) undersköterskan från Upplands Väsby samt Isabelle Wahlf (@lismilf på Twitter) som jobbar med massor och med Ligga med P3.

Som ni ser. Det ska bli en blandning och vi ska ta debatten till ett ställe där den känns mer bekväm. Debatten som vi vill ha den. Missa inte att följa!

Kommentera

