Bästa låtarna 2012

Det är dags att sammanfatta musikåret 2012. En tradition (ja, när man har gjort det 3 år så är det väl en tradition? Uppdaterat: Enligt uppgift enbart en sedvänja.. men i alla fall.) som jag och några med mig har är att lista de 12 bästa låtarna under året. I mitt fall blir det oftast dansant musik och musik som jag lyssnat mycket på under året. Här och i sidospalten finns Spotify-listan. Här finns Youtube-listan.

1. Todd Terje – Inspektor Norse
THE BEST OUT OF NORWAY 2012. Upptäckte nyss att denna låt ligger på iTunes Best of 2012-lista, det hade jag ingen aning om. En mycket bra låt att starta dagen med. På väg till tunnelbanan, tänka igenom dagen och smådansa. Videon i sig är mycket fin. Maxitegel och morgonrockar. <3 Norge.


2. Lucy Love – We are the stars
Lucy Love, direkt från Köpenhamns klubbscen. Fick tipset tidigare i år från den fantastiska Felicia Bromée (vars Spotifylistor är min eviga inspiration till ny bra musik). Låten är så jävla dansvänlig att det blir dans lite oavsett när/hur/varför man spelar den. Lucy Love är naturligtvis konststudent vilket blir uppenbart i den fantastiska videon nedan. Här en fin artikel från Politiken.


3. Adam Kanyama – The Golden Child
Jag är ett fan av konceptet Adam Kanyama. Han kommer från Norsborg, är 16 år gammal och är svensk musiks framtid. Det finns så mycket att säga om detta och nästan inget kan formuleras så att det blir värdigt. Vill ni se höjden av musik så kolla på detta klipp där Samson for President, Julia Spada (som dyker upp senare på denna lista) och Adam Kanyama, titta på detta.


4. Lilla Namo – Haffa Guzz
Svensk hiphop:s mest lysande stjärna. Det är lätt att säga så trots att Lilla Namo bara släppt två låtar. Hon har dock dykt upp på diverse singlar och album under året. Kläderna, stilen, texterna. Hon är så jävla massivt häftig. Slår man upp tüng i ett uppslagsverk finns en bild på Lilla Namo. Lyssna också på Höj Volymen.


5. Nicki Minaj – Stupid Hoe
Nicki-TweetDen 8 juni i år såg jag, A-K och Ludvig Nicki Minaj på Hovet. Det var garanterat en av de roligaste, mest dansande och bästa spelning på många år, Nicki Minaj tweetade om spelningen, se till vänster. Hon har en självklarhet som jag avgudar och en FUCK IT-attityd som är FAB. Hon är naturligtvis feminist. Sent under hösten släppte hon dessutom en helt absurd video (genom ett massvit PR-trick) tillsammans med allas vår Justin Bieber. J’ADORE! Vill man se en rolig dokumentär om NM, titta här och här.  Hon kommer bara bli större och större. Det ryktades om en republikansk hållning i presidentvalet, men naturligtvis stämde det inte.


6. Icona Pop – I love it
En riktig radioplåga uppenbarligen då det är den nästmest spelade låten på P3 i år, men jag kan inte göra annat än att ÄLSKA Icona Pop och I love it. I höstas spelade jag på Gotland Prides första fest och när denna går på var det som att taket lyfte. Låten är en fantastisk mix av hård attityd, sköna beats och skrän. Det kommer gå bra för de här tjejerna.


7. Darin – En apa som liknar dig
Jag älskar Darin, och jag skäms inte. Dock har han inte förvaltat sin karriär på samma genomtänkta sätt som ovan nämnda Nicki Minaj, men förhoppningsvis kan Så mycket bättre-deltagandet ändra på detta. När det kom ut att han var en av deltagarna visste jag att det skulle bli helt AWSOMENESS i sin rätta bemärkelse. Han var den som tillsammans med Miss Li (som jag inte varit ett stort fan av innan) gjorde de bästa tolkningarna. I programmet säger Magnus Uggla till Olle Ljungström att han ska börja skriva musik åt Swedish House Mafia. Låt oss hoppas att han skriver musik till Darin istället, på svenska. Vi är många som vill ha Darin på svenska. Den gulligaste relationen i programmet är den mellan Darin och Maja Ivarsson som bara osar kärlek, men på ett väldigt platoniskt sätt. Underbart program, och underbara Darin. Observera! I klippet sjunger Darin LIVE. Finns få som har en sån pitch och känsla även i live-versioner av dansmusik.


8. Saturday, monday feat. Julia Spada – Headshake
Detta är ett fantastiskt stycke musik som jag upptäckt via min nya bekantskap Louise. Enkel pianoslinga, fantastiskt beat och en rolig text om huvudknycken. Dans som det ska vara. Julia Spada har en underbar soul-röst och det kan man lyssna på här i hennes band O’Spada.

9. Linnea Henriksson – Alice
Linnea Henriksson var med i Idol och när hennes album släpptes i våras blev jag överraskat nöjd. Hon har slagit sina påsar ihop med en av de bästa svenska låtskrivarna vi har: Orup. Ja. Han och jag har umgåtts sedan jag var 5, så jag är väl partisk. Men om det är någon som kan skriva fantastiska poplåtar så är det han. Låten älskar jag framförallt för att texten är så uppenbart feministisk och peppig. Versionen i videon nedanför är magisk. Så lyssna på den.


10. Laleh – Some die young
I januari släppte Laleh sitt fjärde album Sjung. Hon har en förmåga att beröra med text, röst och uttryck som ingen annan artist. Videon nedan är från årsdagen av Utöjamassakern i Oslo. May your song always be sung. Vi kommer berätta historien om er kamp. Laleh gör det bäst.


Detta var mina 10 bästa låtar. Givetvis finns det fler och de som blev bortplockade i utgallringen kan du lyssna på här. Här kan du lyssna på listorna från 2010 och 2011.

Kommentera

