”Läs Marx!”, sa vänsterist-killen

Right back at ya, vänsterist-kille!Igår skrev jag ett blogginlägg om Obamas valvinst. Det väckte oväntat många reaktioner. De allra flesta var väldigt positiva, men några, som själva förvånande nog verkar identifiera sig som vänsterist-killar, sa istället sånt här:

”Läs/läs om Marx”, ”Håll dig till kommunpolitiken”, ”Skrattretande inlägg”, ”Du verkar ju ha läst mer om det här än du kan hantera”, ”Så länge Obama är ”prochoice”, vilket Romney förmodligen också skulle ha varit i praktiken, så får han gärna spränga civila pakistanier i bitar, sätta upp vem som helst på den godtyckliga ”targeted killings”-listan, håva iväg hundratals miljarder till Wall Street och svika snart sagt alla sina vallöften. Med feministvänstertjejens goda minne.”, ”Synd att din vurm för amerikansk höger gör att du distanserar dig från svensk vänster.”, ”Öööh vänsterist-killar.. öööööh vänsterist-killar… öööhh killar!!!! Varför låtsas om att detta skulle vara en invändning begränsad till gruppen killar som är vänster?”, ”Dra åt helvete Anna.”

Där fick jag så jag teg. Tack alla vänsterist-killar. Puss på er.

P.S. En del har sagt att ”man kan ju rösta på en tredje kandidat”. Här kommer en liten video som beskriver varför det inte är så enkelt. D.S.

8 kommentarer

  1. Mika Mörner · · Svara

    Ååå sorgliga jävlar! Vad är det de inte förstår?
    Gå hem å skeda era marxmanifest då töntar!

  2. En viktig anledning till varför jag valde att inte engagera mig i Ung Vänster är hur medlemmar i ledande ställning använder internfeminism som en taktik för att legitimera härskartekniker mot politiska meningsmotståndare inom förbundet.

    Argument från killar avfärdas, inte på sakliga grunder, utan för att de framförs av killar. Marxism och teoretiska diskussioner avfärdas, inte på sakliga grunder, utan för att det är ”grabbigt”.

    Det är fan ingen sund kultur.

    1. Hej Sara!

      Kanske bäst att först säga att jag inte är en person i ledande ställning i Ung Vänster. Jag har dock varit medlem i Ung Vänster länge och suttit i förbundsstyrelsen och jag tycker att din bild av det internfeministiska arbetet är helt fel. Det handlar om att ge tjejer samma utrymme i organisationen som killar och de som är ledande personer i det arbetet gör ett fantastiskt jobb för att göra förbundet till en bra organisation för både killar och tjejer.

      1. Hej Anna!

        I stort är jag positiv till feminismen inom Ung Vänster och jag tycker att UV på många sätt har det bästa internfeministiska arbetet av politiska organisationer jag känner till, och har producerat jävligt många tuffa, självsäkra tjejer.

        Mitt inlägg var alltså inte menat som en kritik mot internfeminismen i allmänhet utan bara av hur jag uppfattar att den ibland utnyttjas i maktpolitiska syften.

  3. Men Marx (och Engels) var väl, av det jag har förstått, verkligen pragmatiker. Till exempel stödde de Nordstaterna under Amerikanska inbördeskriget, och insåg hur viktig tex franska revolutionen var, trots att den var borgerlig:)

    1. Precis min mening, Adam.

      1. Jag upprepar vad jag skriver här nedanför som svar.

        Att Marx såg Amerikanska inbördeskriget och Franska Revolutionen som något progressivt, var på grund av att det var utvecklingar som ledde från feodala förhållanden/slavförhållanden till kapitalism – vilken lägger en nödvändig grund för en proletär revolution. Det är ej att jämföra med stöd till det ena eller andra borgerliga partiet och deras inomkapitalistiska politik.

  4. Tråkigt att det är såhär du bemöter kritiken du fick i ditt senaste inlägg.

    Jag uppfattar det som någon typ av härskarteknik du använder när du avfärdar kritiker som ”vänsterist-killar” utan att bemöta argumenten.

    OBS att jag inte betraktar ”dra åt helvete” som ett argument värdigt att bemöta, men svaren på ditt blogginlägg var sakliga och innehöll frågor och inte påhopp.

    Varför man kan tycka att du behöver läsa Marx kan ju vara för att det enda försvar du angett är:

    ”jag fattar att man måste kunna ha två saker i huvudet samtidigt. Jag kan det! Jag kan min Marx. Jag förstår USA:s roll i världen”

    – Jaha, men du visar inte något spår av Marxistisk linje i ditt inlägg och du blir sakligt bemött av flera som definerar varför din linje är skev. Om du inte bemöter kritiken så kan man lätt tolka din kommentar som ren och skär dubbelmoral.

    ps. Att Marx såg Amerikanska inbördeskriget och Franska Revolutionen som något progressivt, var på grund av att det var utvecklingar som ledde från feodala förhållanden/slavförhållanden till kapitalism vilken lägger en nödvändig grund för en proletär revolution. Det är ej att jämföra med stöd till det ena eller andra borgerliga partiet och deras inomkapitalistiska politik.

Kommentera

