Sluta ranta om pest eller kolera

Kära vänsterist-killar.

Jag vet att jag inte är någon statsvetare, jag är heller inte så fruktansvärt påläst om det amerikanska valsystemet, men när ni under gårdagen satte igång med ert jävla rantande (som ni förövrigt fortsatte idag) om att man inte får heja på Obama för att ”det är som att välja mellan pest eller kolera..” Well. Jag ger här er en liten enkel lista om varför det inte är riktigt så enkelt och varför jag som vänster tycker att det är helt okej att ”hejja” på Obama.

1. USA är ej Sverige
Du och jag befinner oss i en annan politiskt och historisk kontext än väljarna i USA. Gisela Jönsson (doktorand på KTH) beskrev det väl på Twitter i morse (läs nerifrån och upp).
Gisela on kontextJag som marxist och vänster skulle inte rösta på Obama om man stoppade ner honom i ett svenskt riksdagsval. Det är inte utifrån de premisserna som jag hejar på honom. Men utifrån den kontext som råder i det där stora jävla landet på andra sidan Atlanten, så tror jag på riktigt att Obama kan göra saker bättre. Ja, jag vet amerikansk politik är mer komplicerad, jag vet att amerikansk militär dödar oskyldiga människor och att fångarna i Guantanamo inte har släppts. Allt jag kan om amerikansk politik har jag fått från Jon Stewart och han är inte den som drar sig från att håna även The Obama Administration. För att citera Gisela, ”Den riktning man förändrar åt spelar kanske större roll för definitionen av om man är höger el. vänster, än ”värdet” på skalsteget man står på.”

2. Jag är feminist…
Fuck you patriarkatet! Mvh Anna
Det är alltid så avslöjande när vänsterist-killarna rantar om pest eller kolera, för de bryr sig faktiskt inte om de feministiska frågorna. Det så långt mycket jävla bättre att USA har en president som inte tycker att staten ska bestämma över kvinnors kroppar och liv. Att det finns en president i Vita Huset som är ”pro-choice” och gillar preventivmedel är avgörande för hur mycket den feministiska rörelsen kan motas tillbaka eller bli större de kommande åren.
Jag tycker nästan att det är på sin plats med en jämförelse. När vänsterist-killar vill stödja en del vänsterpartier runt om i världen så får man oftast höra att det ju inte är så farligt att det där kommunistpartiet inte är feminister och att de ju i alla fall är bra marxister. Samma här, nej Obamas ideologi överensstämmer inte med min politiska övertygelse i alla delar, men det är väsentligt att han faktiskt är på rätt sida i kvinnokampen.

3. Demokraterna är ett jävligt brett parti
Okej, jag fattar också att ett tvåparti-system är lite knäppt. Kompromisserna internt i det där partiet verkar ju vara ganska störda och visst, det vore ju ascoolt om det fanns ett vänsterparti i USA som pratar om något annat än klasskampens anatomi i sina pamfletter. Det jag vill säga är att det finns en radikal (ja, den är säkert liberal) flank inom demokraterna som inte är helt från vettet. Ett exempel är Elisabeth Warren som sedan idag är vald till senaten från delstaten Massachusetts. Titta även på det här (betänk att middle class är lite annorlunda i USA än i Sverige och precis som i Sverige är det kring dem som den politiska debatten kretsar) som är från då hon var med i The Daily Show den senaste gången. Sen kan ni vänsterist-killar komma med hundra klipp som beskriver högern i demokraterna och visa klipp på drönare som dödar folk i mellanöstern. Jag vill bara säga: JAG VET och det är skit.


4. Och ja, jag bölar när Obama håller tal…

Det gör jag för att jag tycker att kollektiv kamp är vackert. Trots nästan SJU MILJARDER DOLLAR i kampanjpengar, så förändrades valresultatet mycket lite. De som är det här valets hjältar är alla de som utan ersättning slitit dag ut och dag in för att få folk att gå och rösta. När Obama står där i det där stora (väldigt amerikanska) mässhuset och talar till alla dem som har gjort hans framgång möjlig så får jag rysningar. Inte rysningar av obehag, som ni vänsterist-killar, utan rysningar av allvar, av att de som lyssnar till Obama är en liten del av något stort. Den känslan är något som jag jagar i mitt politiska arbete. Känslan som man får när man varit med och stoppat en utvisning av en flyktingfamilj, känslan som jag hade i kroppen när vi vann EMU-folkomröstningen, känslan av att jag är en liten del av något mycket stort och viktigt. En känsla stor nog att inte avfärda.

Så, det där var min rant till alla er vänsterist-killar därute. Vill ni att jag ska anordna en studiecirkel om kontext och historia i amerikansk politik? Hör av er.

Mvh Anna

23 kommentarer

    1. Tack Anders! Jag vet också att Green Party existerar. Tack för att du ändå berättar, det kunde ju inte du veta.
      Mvh Anna

  1. Det här är nog det bästa jag läst idag. Du sätter ord på det jag känt, men inte kunnat förklara. Tack.

  2. Okej, jag håller inte med. Alls.

    Jag menar att valet är att välja mellan pest och kolera, eller kanske snarare pest och pest. Obama står för en mer progressiv retorik än Romney men en mer progressiv politik? Det gör han inte.

    Obama bedöms ha en mild lutning mot att vara positiv till reproduktiva rättigheter, såsom abort. Någon feminist är han inte. I praktiken står Romney för samma politik då han lovat att inte ändra på den befintliga lagstiftningen på området.

    Under Obamas regering har fler immigranter än någonsin tidigare deporterats från USA.

    Under Obamas regering har klassklyftorna ökat mer än någonsin tidigare: Den rikaste 1% har under Obama lagt beslag på 93% av all värdeökning att jämföra med 65% under Bush.

    Under Obama så har den svarta befolkningen fått det sämre. Klyftorna mellan svarta och vita har ökat, sett till arbetslöshet och sett till inkomst.

    Under Obama så har de mänskliga- och civila rättigheterna inskränkts. Obama har bland annat inlett ett massivt krig mot ”whistleblowers” som åtalas under spionerilagen i en utsträckning som är större än samtliga tidigare presidenter tillsammans. Han har upprättat en övervaknings-myndighet utan motstycke i amerikansk historia som, utan någon som helst rättslig prövning, samlar in mängder av data över alla amerikaner som systematiseras för att beräkna vilka medborgare som är att betrakta som suspekta. Under Obama har det också blivit legitimt för den amerikanska staten att mörda sina egna medborgare utan rättegång. För att inte tala om hans försvar för Guentanamo.

    Vad beträffar krig så har militären och militärindustrin varit några av Obamas största supportrar och ärke-hökar såsom (republikanen) Colin Powell har gett honom stöd. Obama uppfattas kunna ge krig mycket större legitimitet än vad Romney förmår och det är alldeles säkert sant (han fick ju t.o.m fredspriset). Världen är en osäkrare plats under Obama. Vilket varit allt för uppenbart för de hundratals barn som bombats ihjäl i Obamas drönarattacker runt om i världen.

    Sist men inte minst så är det uppenbart att Obama inte bryr sig ett smack om miljön och hotet från global uppvärmning. Han vill göra nya storsatsningar på fossila bränslen.

    Så vad är ditt argument för att stödja och legitimera denna person? Att vänsterkillar är killar och därför har fel? Att du, liksom många andra, blir sentimental av att titta på välregisserade valspektakel?

    Droppa illusionerna. Enda vägen fram är att slå hål på valskådespelet och propagera för byggandet av en folklig, arbetarklassbaserad dubbelmakt underifrån.

  3. För övrigt, de som propagerar för att rösta gör såklart är hästjobb. Men det medför ju inte att de har rätt. Även fascister och andra idioter sysslar ju med ihärdigt ideellt arbete.

    Utan dessa hårt slitande valaktivister skulle antagligen bara 1/3 eller så av amerikanerna bryr sig om att rösta. Vilket säger en del om tillståndet i den ”demokratin” och varför man faktiskt bör skita i den.

  4. […] bloggare om detta val: Annarkia, Anna Herdy, Kildén&Åsman, Svensson, Röda […]

  5. Så länge Obama är ”prochoice”, vilket Romney förmodligen också skulle ha varit i praktiken, så får han gärna spränga civila pakistanier i bitar, sätta upp vem som helst på den godtyckliga ”targeted killings”-listan, håva iväg hundratals miljarder till Wall Street och svika snart sagt alla sina vallöften. Med feminstvänstertjejens goda minne. Den sortens resonemang får feminismen att kännas lika oumbärlöig som en blindtarm.

  6. Word!
    Även om en inte riktigt gillar Obama så är han oändligt mycket bättre än Romney. Det är som att få en örfil jämfört med att bli påkörd av ett tåg.

  7. Bra text. Många saker som många (inklusive mig) har missat.

  8. Skrattretande inlägg…. Ffa då du som marxist, i Obamas och hans partikollegors ögon är och alltid kommer att vara mer hatad än en terrorist. Det värsta med detta inlägg är dock hur du så lättvindig spelade ner den misär som USAs militär bidragit till i många länder. Att stötta överbefälhavaren för den armé som strider inte för frihet utan för olja gör dig antingen till en väldigt ignorant individ eller rent av blind. Dubbelmoral genomsyrar dina argument. Har tröttnat på alla dessa bloggare som tycker så mycket och så oerhört fel. Håll dig till kommunpolitiken där jag antar att du därtill tycker det är ok att driva privat skola och omsorg? Isåfall kanske M har en plats för dig i partiet.

  9. Den lilla facebookrad jag skrev om USA-val borde ha varit tydligare på att det är här den stora skillnaden finns. I demokratiska fri och rättigheter för andra än vita religiösa fundamentalister. En abortfientlig domare i högsta domstolen påverkar väldigt mycket, utsugen och fattig är man ju i alla fall.

    Valdagen har man ju inga val. Antingen röstar man mot Romney på det enda sätt som räknas, d v s Obama, eller så riskerar man släppa fram honom. Vissa vågar aldrig smutsa ner händerna.

    pest dödar. Kolera kan bli frisk från.

    Således bra att Romney förlorade. För arbetarklassen och klasskampen är det i stort sett samma skit, liksom för övrigt de flesta parlamentariska val .

    Det tragiska i USA verkar vara att Occupy int

  10. … Det här var inte det bästa jag läst idag.

    Visst, USA är inte Sverige. Och? Du skulle inte rösta på Obama om han damp ner i Svenska riksdagen. Men du skulle alltså rösta på honom i USA om jag förstått det rätt – eftersom det inte finns något gångbart alternativ? Menar du det på riktigt?

    Du nämner flera gånger att du känner till tvåpartisystemet som är ”lite knäppt” och att du känner till krigsföringen med drönare som bombar till 90% civila, men anser att Obama ändå är rätt man efter som att du hävdar att du är feminist och han vill ju inte förbjuda abort och det på något sätt är feministiskt.

    Så feminister skall ge upp att kämpa för en sann feminism om risken finns att det blir konservativ regering i given stat?

    Uppenbarligen blir ju vilken som helst given opposition till en konservativt parti gångbart med den här logiken.

    Plus att du ”bölar när Obama håller tal…Det gör jag för att jag tycker att kollektiv kamp är vackert” och ”utan rysningar av allvar, av att de som lyssnar till Obama är en liten del av något stort.” – inser du att det är precis det fascistpartin i historien/just nu jobbat/jobbar – Genom att väcka starka känslor via känslofocuserade tal och ingiva gemenskaphets känsla. Politiken kan vara vidrig om man analyserar den men showen och gemenskapen kan vara stark.

    Du kan bara inte koppla ihop dina känslor runt Obama-tal med dina stoppa-utvisnings känslor. Visst båda är känslor men du förstår väl att det är det enda gemensamma? För att dumma ner det om du inte förstår vad jag menar så är det i stil med att koppla positiva känslor runt ett Hitler tal till sina positiva kamp känslor runt att gömma-Judar i Nazi tyskland. Obama för inte direkt en ”reko” flyktingpolitik.

    Du säger att amerikansk politik är så mycket mer komplicerad. Nej. Den är nerdummad och demagogisk. Den är en fars.

    Sen undrar jag lite runt varför du benämner dig som Marxist? Vilken typ av marxist är du? Jag har svårt att avgöra det från något av det du skrivit här. Står du för Marx orginalverk?

    … eller har du uppfattningen av Marxism där alla förutom konservativa och nationalister kan kallas för det?

    Använd inte begreppet Marxism i någon mening om du inte är det. Jag menar inte att vara otrevlig utan ärlig, men av din text att döma så är du tydligt Liberal.

    Läs/läs om Marx och tänk om eller leta dig höger ut när du använder dig av självdefinerande begrepp.

  11. […] Efter valresultatet i gårkväll hamnade jag i direkt konflikt med en snubbe. Inte för att han var för Romney, det var hand inte, utan för att han tyckte det var Fel Att Vara Glad För Att Obama Vann pga Inte Riktig Vänster. Jag blir c:a rosenrasande av dylik perspektivlöshet; naturligtvis är inte Obama ett perfekt alternativ, men man måste var jävligt privilegierad och självisk för att inte tycka att det är skillnad mellan honom och Romney. Det hade jag tänkt att skriva om idag. Men si! Det behövde jag inte, för anna herdy har redan gjort det. Stick och läs, nu bums. […]

  12. Lisa Karlsson · · Svara

    Alltså, det här var det bästa i livet! Älskar att ranta om ignoranta dudes. TACK. PUSS.

  13. Skulle vilja se ett svar på kritiken som inte består i raljerande om vänsterkillar….

    1. Hej igen Sara!

      Det som är mitt problem med vänsterist-killarna är att de inte fattar att jag fattar att man måste kunna ha två saker i huvudet samtidigt. Jag kan det! Jag kan min Marx. Jag förstår USA:s roll i världen. Men de utgår ifrån att jag är lite blåst och behöver läsa på eller hålla tyst. Det är både typiskt och tröttsamt.

      De sakliga motargumenten, t.ex. om Obamas stöd till för kvinnorörelsen centrala frågor, är intressanta. Jag återkommer om det.

      1. Men utgick inte du också från att dessa ”vänsterist-killar” inte kan hålla två saker i huvudet? De kanske visst tycker att reproduktiva rättigheter är asviktigt, men ändå inte anser det är rätt att stödja Obama?

  14. Det är ju typ relativt omarxistiskt att inte använda varje enskilt vapen, inklusive det reellt existerande valsedeln med dess enorma begränsningar. På valdagen alltså, resten av året så bygger man ju rörelserna. Hur arbetarklassen gynnas av t e x borttagen aborträtt begriper jag inte. De rena händernas dilemma eller recensismens- kommunismens barnsjukdom

    1. Jag tycker inte att det är fel att rösta. Däremot tycker jag att det är fel att legitimera Obama och den amerikanska pseudo-demokratin.
      .
      För övrigt så skulle aborträtten antagligen inte påverkats om Romney vunnit.

  15. Hej alla haters.
    Jag tyckte att det var oerhört lättande att Romney inte vann. Jag tyckte att det var oerhört lättande att en person som har en mer positiv inställning till statsfinansierad välfärd, abort och HBT-rättigheter vann i stället. Att de två alternativen i övrigt är ungefär lika dåliga tycker jag inte är någon bra ursäkt för att skita fullständigt i hur det gick. Tycker man att det är ”lika illa” kommer jag att tolka det som att man skiter fullständigt i om kvinnor får bestämma över sin egen kropp utan att behöva sticka upp galgar i diverse kroppshål, eller om HBT-personer får lov till samma rättigheter som andra. Men är man vit heterosexuell man är det ju lätt att bara skita i sådana rättigheter eftersom det ändå inte skulle påverka en själv så mycket.

    1. Pinsamt resonemang. Ungefär som om jag skulle skriva att det är lätt för dig att skita i de barn i Yemen, Libyen, Somalia, Pakistan, Afghanistan och Irak som blir lemlästade av Obamas drönarattacker, bara för att du inte bor där.
      Det finns fler än två alternativ, men på grund av att folk i USA resonerar som du så kommer tvåpartisystemet med all misär det innebär att finnas kvar länge.

Kommentera

