Klass och kultur

DIMMADetta med blogg visade sig vara svårare att upprätthålla än vad jag trodde. Det fanns inte lika mycket tid när det inte vara semester, något som med min logik borde innebära att vi alla kräver att få ha semester hela tiden. Ibland känns det knappt som att man hinner tänka.

Klass och kultur-debatten tar sig i kragen och kanske börjar bli lite intressant. Lidija Praizovic har skrivit om sin skolklass på Biskops Arnö och det har genererat en del intressanta inlägg i debatten. Jag tänker inte lägga ut texten om mina funderingar om vithet och vilka käppar det i min mening sätter i vissa strategiska hjul, men jag vill tipsa om denna text i UNT skriven av Lena Sohl om Praizovics text som nyligen publicerades i den nya spännande tidsskriften Const Literary (P)Review.

När ni har läst Lena Sohl ska ni lyssna på det fantastiska programmet Värvet, där Kristoffer Triumf möter Johanna Koljonen där hon 37 minuter in i intervjun (men lyssna på hela!) pratar om vilka det är som har möjlighet att slava runt på mediejobben innan de faktiskt får en position. Hon resonerar på ett mycket tilltalande sätt om att det handlar om klass och att det är mellisungarna som har möjlighet att få hjälp hemifrån som framförallt har den möjligheten. Tyvärr följer inte Triumph upp frågan om vad det gör med mediesvären, men det fick mina bilder av skrået bekräftat.

I övrigt. Jag ska också starta en podcast, som handlar om alla dem som inte jobbar i nöjesindustrin. Nu vet ni det.

Kommentera

