Semester, kära semester

20120728-121050.jpg

Min sista semestervecka går (ganska) sakta mot sitt slut. Jag har varit på Gotland, Gumhamn, Grekland. Nu sitter jag vid en liten sjö, i en skog i Värmland och njuter av detta fenomen, tillkämpats av fackföreningshjältar före oss, som dagligdags kallas semester. Ett fundament varpå detta lands välstånd vilar.

Semestern har bestått av vila, läsning och förkovran i Sveriges Radios enorma arkiv. Här kommer några tips som jag vill dela med mig av i form av en liten lista. För er som har några lediga dagar kvar, låt mig inspirera er!

1. Vykort från Utopia – Maktens Stockholm och medborgarnas stad, Ola Andersson, 2012 (bok)
Ger läsaren en historielektion om varför Stockholm ser ut som det gör och kommer dessutom med förslag på hur staden kan se ut i framtiden. Vill gärna diskutera denna med en likasinnad över några glas, då jag inte helt delar Anderssons alla analyser, men finner dem intressanta att reflektera kring. OBS! Fantastiska flygfoton! Beställ här.

2. I takt med tiden – Olof Palme 1927-1969, Kjell Östberg, 2008 (bok)
Ja, jag vet att jag är lite sen med det här. Precis när den här boken kom från trycket så hade jag Kjell Östberg som handledare (på Södertörns högskola) när jag skrev min C-uppsats i historia om Carl Bildt och ubåtsfrågan. Han är en rolig farbror, roligt knepig och extremt kunnig. Han har inte bara skrivit en bok i två delar om Olof Palmes politiska gärningar och politiska utveckling utan ger dessutom läsaren ett mycket bra samtidshistoriskt verk som skapar förståelse för socialdemokratins utveckling, välfärdssamhällets utbyggnad och grunden för det som kom att bli 68-rörelsen. Köp och läs!

3. Vilhelmina Blues – P4 Dokumentär gjord av Ola Hernström (pod)
Ett fantastiskt kärleksfullt repotage om Vilhelminas pojkar. Om deras kärlek till bygden, om tryggheten och om att vilja bo kvar. Jag som själv är uppvuxen i mellantinget mellan inflyttningsort och utflyttningsort på den småländska landsbygden kan känna igen delar av de intervjuades känslor, men destomer känner jag en kärlek till Norrland och en avundsjuka inför den outömliga kärlek till sin hembygd som killarna i programmet känner. Ett måste! Ladda hem här! Gör det nu.

4. Sommar utan män – P1 Dokumentär gjord av Louise Jacobsson (pod)
Om en strid som utspelat sig på Saltholmens kallbadhus, nakenbad i Göteborg. Där män och kvinnor haft åtskillda områden så länge som badhuset har funnits, sedan tidigt 1900-tal. Om behovet av separatism och om en viktig generation kvinnor som käpar för att behålla ett eget rum. Ladda hem här.

5. Slavarna som städar Sverige – P1 Dokumentär gjord av Rosa Fernandez, en del i serien Kluvet land. (pod)
En dokumentär om ett exempel (Jelena) på alla de papperslösa människor som slavar i det dolda för nästan ingen lön alls. Ett exempel på att LO:s Fackligt Center för papperslösa faktiskt kan göra skillnad och att vi har lång väg kvar för att rensa bort oseriösa företag och upphandlingar. Det konstateras av de som jobbar på fackligt center att offentlig sektor bär ett mycket stort ansvar för att upprätthålla systemet med svarta, lågbetalda städjobb. 44 riktigt bra minuter. Ladda hem här.

One comment

  1. Ah, jag har också läst Palmebiografin i sommar (båda delarna). Vilka tankar dök upp hos dig?

Kommentera

